Joskus on tilanteita, joissa tulee tilata uusi banneri, juliste tai levy aiemman viereen tai esitellä vierekkäin eri materiaaleihin painettuja tuotteita. Totta kai jokainen asiakas haluaa tällaisessa tapauksessa, että värisävyt näyttäisivät aivan samoilta.
Digipainossa värisävy riippuu useasta eri asiasta, ensinnäkin materiaalista. PVC:ssä tai levyssä värit ovat kirkkaampia kuin aukollisessa verkossa, tekstiilissä niiden välimuodossa. Materiaaleissa eri erien valkoinen värisävy saattaa joskus olla keltaisempia, harmaampia tai sinisempiä, vaikka kaikki ovat valkoisia. Värisävy riippuu myös konkreettisesti koneesta, jolla painetaan ja eri valmistajien musteista, joita painoon käytetään.
Ensimmäinen neuvo digipainossa on varmistaa, että suunnittelutiedostossa olisi varmasti CMYK-värit, koska digipainossa käytetään juuri niitä. RGB-sävyissä meidän tulee ensin muuttaa ne CMYK:iin ja jo siitä saattaa tulla pieniä epätarkkuuksia.
Toinen neuvo on laittaa tilauksen mukaan Pantone-värikoodi. Erityisesti, jos kyseessä on yllä mainittu tilanne (kaksi eri aikaan tai eri materiaaliin painettua julistetta vierekkäin tms.) Näin painajamme voivat säätää väritasapainoa käsin, jotta päästäisiin tarkasti asiakkaan vaatimaan tulokseen. Pantone-koodin olemassaolo antaa meille mahdollisuuden olla jokaisessa vaiheessa ajan tasalla, kontrolloida värisävyä ja säätää ne madollisimman tarkaksi myös silloin, kun suoraa vertailua toiseen tuotteeseen ei ole.
Yhteenvetona: varmista, että suunnittelutiedoston värit ovat CMYK-sävyjä ja laita mukaan Pantone-värikoodi, jos haluat hyvin tarkan tuloksen.